سولات متداول

برای مهر 99 سه سناریو برای مدارس قابل تصور است:
  • الف) مدارس طبق روال عادی باز شود و هر روز همانند گذشته بچه ها به مدرسه بروند.
  • ب) مدارس همچنان بسته بمانند و آموزش در خانه اتفاق بیفتد.
  • ج) مدارس نیمه باز باشند یعنی روزها و ساعت هایی از هفته بچه ها در مدرسه باشند و روزهایی را در خانه آموزش را ادامه بدهند

در مدرسه نردبان برای هر سه سناریو برنامه ریزی شده است و از ظرفیت هم اموزش های رو در رو و هم از راه دور بصورت همزمان و برای هر سه سناریو استفاده می شود. جزئیات بیشتر بدین شرح است:

الف) در آموزش های حضوری، تمام اصول بهداشتی رعایت می شود تا محیطی ایمن و بهداشتی برای بچه ها فراهم کنیم. در آستانه ورود به مدرسه همه بچه ها ضدعفونی دستگاهی می شوند، لباس های داخل مدرسه و لباس های بیرون آنها متفاوت است، کلاس ها با ظرفیت 50 درصد تشکیل می شود، تماس های فیزیکی با هم و با اشیا و سطوح به حداقل می رسد، سطوح و میز و صندلی ها روزی سه بار ضدعفونی می شوند، هر هفته از بچه ها تست اولیه سلامتی به عمل می آید، بچه هایی که علایم سرماخوردگی یا علایم دیگر دارند در منزل آموزش داده می شوند.

ب) در آموزش های غیر حضوری دو الگوی آموزش غیر حضوری همزمان و غیرهمزمان بکار گرفته می شود. برای ساعات روزانه در هر 5 روز هفته برنامه ریزی شده است که بچه ها و خانواده ها وظیفه و کار تعیین شده را شفاف بدانند. تلاش شده است که مداخله والدین به حداقل برسد و معلمان نقش آموزشی خود را به نحو احسن انجام دهند. این شامل حمایت آموزشی و حمایت عاطفی بچه ها از طریق دیدارهای یک نفره در مدرسه، تماس های منظم تلفنی، تماس های تصویری، محتوای آموزشی تعاملی و جذاب و خود آموز، استفاده از بازی های دیجیتالی و بدنی، شبیه سازی ها، دوربین واقعیت افزوده و تکنولوژی های مدرن در آموزش ترکیبی است . آموزش ترکیبی یعنی ترکیب آموزش حضوری و مجازی و استفاده از ظرفیت های هر دو.

ج)انعطاف: این بدان معنی است که اگر مثلا والدینی با توجه به شرایط بیماری همه گیر و یا شرایط خانوادگی دیگر تصمیم می رند فرزندشان روزهای زوج یا فقط فرد در مدرسه باشد، درسه چنین امکانی را فراهم نماید که آموزش غیر حضوری به اندازه آموزش حضوری دارای کیفیت باشد. در حالت مدرسه نیمه باز یعنی سناریو سوم یکی از حالت هایی که پیش بینی می کنیم ، زوج و فرد کردن مدرسه است که بتوانیم میزان تماس بچه ها را کاهش دهیم. نکته مهم این است که تفاوتی بین آموزش حضوری و غیرحضوری نباید قایل شویم و نمی شویم و هر کدام ظرفیت متفاوتی برای یادگیری دارند.

تحقیقات بیولوژی نشان می دهد که انسان ها در ساعات خاصی بهتر یاد می گیرند و برخی مطالب در برخی ساعات بهتر فراگرفته می شود. بر این اساس در مدرسه نردبان، در روزهای عادی مدرسه، آموزش از ساعت 9 شروع می شود. البته مدرسه از ساعت 7و نیم باز است و والدینی که شاغل اند می توانند فرزندان خود را از ساعت 7 و نیم در مدرسه بگذارند اما آموزش از ساعت 9 شروع می شود. ساعت 8:30 برنامه صبح گاه و نرمش و صبحانه آغاز می شود و از 9 کلاس ها آغاز می گردد. ساعت اتمام مدرسه هم ساعت 15 است.

در شرایط عادی مدرسه ، عمده تدریس و تمرین در مدرسه انجام می شود و در خانه برای تثبیت آموخته ها در حدی که بچه ها تمرین معنادار کوتاهی انجام دهند داده میشود. ما آنرا "تمرین" می نامیم و اعتقاد داریم در هر کاری تمرین می تواند به تثبیت و تعمیق آن کمک کند اما به شرطی که تمرین برای کودک معنا دار باشد نه تکرار چیزی بی معنا. بنابراین در مدرسه نردبان هم تمرین های خانگی بر اساس توانایی بچه ها متفاوت است و هم از تنوعی از تمرین برخوردارند. یعنی از تمرین های خانگی بدنی و بازی گرفته تا تمرین های حل مساله و پروژه ای.

معلم ها ابتدا با ارسال رزومه و فیلم نمونه آموزش از بین متقاضیان انتخاب اولیه شده اند، سپس دوره کارآموزی خویش را گذرانده اند و سپس دوره های آموزشی را باید زیر نظر اساتید تعلیم و تربیت بگذرانند. دوره های آموزشی بصورت کارگاهی برگزار می شوند بطوریکه معلمان بصورت عملی دست به کار می شوند و تولید محتوای آموزشی می نمایند. برای هر معلم یک مسیر توسعه حرفه ای ترسیم شده است که هر معلم لازم است آن مراحل یکی یکی بگذرانند و خود را دایم به روز نگه دارند.

مبنا در مدرسه نردبان برنامه درسی است نه کتاب های درسی. یعنی برنامه درسی تعیین می کند باید بچه ها به چه دانش، مهارت و نگرش هایی برسند، حال بخشی از این اهداف سه گانه با محتوای کتاب های درسی محقق می شود اما بسیاری از این اهداف لازم دارند از منابع دیگری استفاده شود . منابع یادگیری همانند بازدید، دعوت از مهمان، کتاب های رمان، آزمایش، اینترنت، شبیه سازی، انیمیشن، بازی، پروژه، هنر، نمایش، .... پس کتاب های درسی به عنوان یکی از منابع یادگیری در نظر گرفته می شود و منابع دیگری را هم برای تکمیل منابع استفاده می گردد.

یک تعریف هوش این است: توانایی انتخاب بهترین گزینه بین دو ضد. یعنی نقطه تعادل را بین دو نقطه ضد هم پیدا کردن. مثلا برای انتخاب همسر، شهر و کشور سکونت، رشته تحصیلی و ... آدم ها باید بین دو چیز نقطه تعادل را بیایند و انتخاب درست کنند. آزادی و اجبار در آموزش هم دو ضد هستند که انتخاب یکی و رهاسازی دیگری عین اشتباه است. درست آن است که نقطه تعادل را بیابیم. در فعالیت های مدرسه از جمله آموزش، پرورش، ورزش و ... بر اساس شرایط هر کودک ما دست به انتخاب نقطه تعادل می زنیم، یعنی برخی امور الزامی اند، برخی اختیاری و برخی انتخابی. برخی امور را هر کودک باید رعایت کنند مثل آسیب نرساندن به خود و دیگری، اما در برخی امور آزادند که از بین روش های تمرین مختلف یکی را انتخاب کنند.

قاعده تعداد را بر اساس فضای فیزیکی کلاس و تعداد معلم و کمک معلم تعیین می کنند. در مدرسه نردبان در هر کلاس یک معلم اصلی و یک کمک معلم است که هر یک نقش و وظایف مهمی و جداگانه ای برایشان تعیین شده است. برای هر کلاس با یک معلم و یک کمک معلم تعداد حداکثر 15 نفر در نظر گرفته شده است که با توجه به مساحت هر کلاس تقریبا به ازای هر دانش آموز 2 تا 5/2 متر مربع فضا در نظر گرفته شده است. این عدد در مقایسه با عدد تعیین شده قانونی آموزش و پرورش و وضعیت مدارس در شهر تهران، عدد مناسب و بالاتری است.

درست است که از نظر تقویمی مدرسه نردبان امسال متولد می شود اما پشتوانه این تولد مبارک قریب به 20 سال تجربه علمی و پژوهشی و اجرایی موسسان و مدیران و نظریه پردازان است که هم تجربه آموزش و هم تجربه اجرای این الگوی آموزشی را پیش از این داشته اند. مدرسه نردبان در واقع فرصت و ظرفیتی جدید است که این افراد گرد هم آیند و برخی محدودیت های نظری و اجرایی را کنار بگذارند و در فضایی منسجم تر این ایده ها را پیاده سازند. هدف در نهایت فراهم آوردن ظرفیت و امکانی است که بچه های ما تجربه یادگیری خوشایندی داشته باشند، ظرفیت های وجودی آنها در ابعاد مختلف رشد کند ، افرادی موثر برای جامعه و خود باشند. مدرسه نردبان در واقع " به گزینی" است از بهترین ها، گلچینی از خوب ترین های روش ها، الگوها و ایده ها.